Tuesday 8 April 2014

CAESAREAN KALI KE-3 (bahagian 3)



tak lama kemudian..
aku ditolak keluar..masuk wad...
mak dan adik ku dah setia menanti diluar...
aku terharu.....hanya senyuman aku lemparkan..

Mujur waktu melawat smpai kol 7 pm..
Jadi ade la peneman aku…huhu

Time cmni… xleh bergerak half body..
Nak angkat kepala pon susah…
Tggu baby masuk wad…
Lame jugak tau…
Sampai mak…papa pegi jenguk kat wad kanak2 sana…nape baby tak bg kt maknye lg..
Aku risau klu baby ade pape problem..
Papa kate die da azan baby kat sana…
Aku pon tak ingt pukul berapa baby masuk…
Mujur mak ngn ajar ade..
Boleh dorg tolong siapkan baby…
Siapkan aku jugak..hehe..
Pkai stoking…tuka baju baby…
Alhamdulillah..
Berbanding sebelom ni…kene buat sendiri…
Sbb kuar dr OT..bkn waktu visit..so…sabar je la…

Tetibe mase tgh baring2 borak2 tu…
Terasa muke ni gatal..miang..
Apehal ni…
Nk kate berpeluh…xd la pulak..
Tp mmg gatal la..
Asyik nk garu jek…
Smpai ke malam…gatalnye…
Aduiiii.nape ni??
Kat area muka je ni…

Pastu….kali ni…
Da abes bius…xd pon nurse nk cabut salur kencig ni..
Siap tuka kan pad lg..
Sebelom ni.. abes je bius..tanggal salur kencing..die paksa turun pegi toilet
Tuka pad sendri..
Nurse2 ni lupe ke ape??
mmm..as long as..aku dpt capai makan minum…
setelkan urusan baby sendri – tuka pempes…tuka baju…
Alhamdulillah..
Ok jugak dorg tak paksa turun sekarang..
Sbb penah rase azab dulu kan…
Mungkin ni cara sekarang kot…

Pastu ade satu mak tu..
Masuk wad pas Caesar..
Boleh muntah mase kene tolak tu..
Pastu aku tgk dah beberapa jam (aku bajet bius da abes..)
Die baring jek..tak duduk…tak bergerak..makan minum pon tidak..
Biar betol org ni..
Nurse pon buat bodoh jek…
Aku lg la buat bodoh..
Sbb katil die agak jauh utk aku menjerit2 nk bertanya kabar..
Aku lain cite…sbb ni kali ke3..
Aku tau la apa patut buat pe sume…
Aku rase pagi esoknye…baru nurse tnye da makan lom…
Die kate belom…
Huhu..lapa tu …
Sebab before masuk OT doc akan suruh puasa..atau bagi ubat berak…
Pastu dlm OT estimated 2 hours…
Abes bius dlm 6 hours..pon xleh makan… cume minum jek…
Mau x kering…
Sedangkan aku dari pas kuar OT…minum air…
Abes bius…
Dah duduk2 atas katil…makan minum…

Ow yea…
Malam pertama bersama baby..
Mmg tak lena tido…
Dgn kegatalan teramat sgt…(mgkinkah sbb tak mandi???)
Dgn baby asyik merengek jek…adoi…
Apakah ini..
Agak panas jugak cuaca malam ni…
Dah la terperap..uhhuuh..
Xpe sayang…

Last experience..
Berbanding mak2 lain…baby non-stop crying…
Siannn..

Pagi2 moning… ( aku rase bukan moning after la..aku rase petang kuar OT)
Pakar bius datang melawat…
Die tnye condition..
Ade muntah ke?? Gatal2 ke??
‘GATAl??? Ha..doctor… muka saya ni dari smlm gatal2 xboleh tido..’
‘ooo0o0.itu sbb bius la tu..mmg puan akan rase gatal..ade some patient.. mgkin muntah2 pas Caesar…’
‘o0o..jd..cmne ni doctor??’
‘ok takpe.. nnt saya suruh nurse bg ubat tahan gatal..’
Mati-mati ingt gatal2 ni sbb peluh..xmandi.. kekekkeke

Pagi2 moning tu jugak..pas bekfes..
Salur kencing ditanggal..
Dan ditolak wheel chair ke wad sebelah…
Ceh… sebelom ni.. kene pi pindah sendri..
Sakit menahan perut jalan sebelah..
Tp kali ni..siap kene tolak lg..
Dan tergerak kt mulut nk jalan sendiri..sbb nk bg darah jalan..
Tapi nurse suh duduk..
mmm..apakah aku bermimpi??
Ade prosedur baru ke???

Pindah wad kelas 3..jadi ler…
Meriah sikit..org ramai..xd la sunyi..
Klu nk pegi toilet pon.. xd risau tggl anak sog2…

Cet..dapat katil first..sebelah pintu..
Tapi..kipas…nunnnnn jauh kt tengah…
Tak kene kipas langsung..
Mampos panas…
Ekon pon mcm hapeh…
Adoiii..masak la..
Dah la dgn gatal2 satu badan..
Peluh..panas…ade pulak nyamuk menyanyi2 kt telinga…
So bad…
Tp pada sisi lain..
Mujur jugak jauh dr kipas..xd la beku kene angin..
At least..keluar jugak peluh2 ..
Cume tak selesa… sbb dah la susah nak mandi..dgn perut berbalut..
Peluh…dan gatal2 ni tak ilang lagi tu…
Mintak ubat dr nurse… tah mana2 tah..
Byk sgt ubat ditelan..
Tak tau ade ubat gatal ke tak..
Pastu aku rase…gatal ni ilang…seiring dgn bius…
Mgkin ubat bius masih ade dlm badan..sbb tu aku gatal..
(sbb masa aku discaj.. pas 3 ari… baru ok gatal itu..)          

Lunch tu…aku request papa..
‘nak makan bubur mekdi…xselera makan lauk spital…’

Hehe…bubur mekdi smpai..
Ok what…berisi jugak perut..
Uit..bukan makan kt katil…
Pegi keluar wad…nk jumpe dara dan teruna…
Kemain ligat dorg main..
Xrindu dgn mama langsung..
Papa kate.. mase mama admit mlm tu.. 3-4 pagi baru tido…
Bahagia jek dorg…
Mama jek risau lebih2…si hakim pon takde nak menggetel2 nye..
Cume..humaira excited nak jumpe adik baru..
Tapi xleh jumpe..
Budak2 mana leh masuk wad..huhuhu..
Nnt mama bawa balik ok..

Huh..
Malam ke2 dgn baby..
Boleh pulak tetiba blackout kt spital ni..
Adoiii..
Tau tak..betapa panas.. dgn nyamuk…dgn gatal…
Ya Allah…
Mujur adik aku ade bagi kipas tangan…
Dgn kipas tu la aku mengipas anak aku…biar die tak merengek..
Dan seingat aku..baby aku baru 2 ari..tp aku da bogel2 kan die..sbb kepanasan..
mmm…sabar la nak…
ape boleh buat..

tak sabar2 tggu arini…
isnin…
da boleh keluar arini..
harap2 takde la problem..
rata2 sume mak2 akan balik arini jugak…
pagi2 lg..doc da announce sape boleh balik…
excited gile aku…sbb panas gile dlm ni..
plus ..da miang2 badan aku ni… gatal bius tu..
arini pon.. aku tak suruh mak datang…
bia kitorg dtg pansun..
tp tu la..
lambat betol papa sampai ni..
wad da kosong ni…
huhu..cepat la papa..
nak balik mandi…

papa sampai jek..clear kan bill..
boleh pulak kene isi form surat beranak tu sebelom discaj..
pastu masuk envelop terus…
xboleh bukak..
sbb byk kes form tu ilang..
jdi…sblm discaj…isi dulu…masuk envelop…
mmm…
tekanan…

balik umah dulu…
wahhh…rindu nye..
papa siap bawa turun pasang katil single kt hall…utk kami..
hihi…

pegi mandi…
lunch nasi ayam ko...hihi...
ambik barang2 berkaitan..
brroommmm..pegi jumpa si dara dan teruna…
wahhh..maira kemain excited…

die pegi berlari umah nenek lily dgn nenek ida…bagitau adik die da balik…
hakim pulak baru bangun….
Die tak mau dekat mama ngn baby…
Tekejut kot..huhu…
Bile masuk kereta..pas beberapa ketika..
Everything ok..
Mereka berdua boleh menerima adik baru…hihi..

mmm..kelahiran kali ni..
aku bersyukur..kerana aku mempunyai extra energy yg superb..
aku tak tau mana dtg nye…
berbeza dgn kelahiran sebelom ni…
aku mampu berjalan tanpa membongkok mcm dulu..
aku berselera makan …dan xd masalah menerima makanan …
luka kali ini..xsesakit dulu..

aku tak tau samada sbb experience..
sbb ubat yg dimasukkan dlm tubuh aku..
sbb aku da byk urat putus..saraf dah tak dpt kesan rasa sakit..
kemajuan dlm system perubatan..
atau…pape je la…
berbanding mase first experience..mmg nightmare.,…

teringat akak sebelah katil mase first delivery dulu..
‘tobat akak tak nak bersalin lagi…klu mcm ni la sakitnye bersalin operate…
Lagi doctor cakap akak xd can nk bersalin normal..sbb tulang punggung kecik..
Xnak akak operate lagi…sakittt…’ katenye..
Dan aku pon akuinya…

Tapi selepas 3x..
Dan ni kali ke2 aku kat spital kajang..
Klu aku jumpe akak tu..nak jek aku bitau..
‘akak… operate sekarang tak sakit mcm dulu…’

Tak pon…

‘akak..saya da 3x operate…3-3 pengalaman berbeza…xd la sakit mana…mgkin kene buat pilihan..baru tak sakit..’

Atau..

‘akak..jgn la fobia nk bersalin operate… bahagian masing2..alhamdulllah..saya ok jek.. dah 3x pon potong perut ni…’

Huhu…

Ape la cerita akak tu ye..
Aku harap..pandangan beliau akan berubah..
Dan mungkin sekarang ni..da ade 2 anak kot…
Mana tau…hihi…
Mcm aku..kate jek fobia..
Tp da 3 da anak..
Perancangan Allah..
Mana kita tau..
Kita hanya merancang..
Tuhan juga yg menentukan..
Kes merancang la ni..
Hambekkk ko…
Xpasal2 kene ikat…

Pro-kontra..

At least..umo 40 sok…
Anak2 da besa..
Pasni..dah boleh dah nk honeymoon ngn cik asben
Xd nak heret anak2 dah..
Xbesnye…
Mgkin pas ni…merindui saat2 kendong baby…
Saat2 peknen..
Saat2 breastfeed..
mmm…
akan ku nikmati saat itu puas2 kali ini…
aminnn..permudahkanlah…

2 comments:

  1. Saya pun akan bersalin cesarean kali ke 3 Ogos 2015 ni...masa kali kedua tu memang doktor ada beritahu yang kulit rahim saya nipis dan baby memang terlampau dekat dgn pperut saya. Masa scan baby memang nampak betapa dekatnya dengan perut.

    Kali ketiga ni, saya tak tahu lagi macam mana keputusan nya lg. Minggu depan kena jumpa doktor pakar. Mungkin untuk tetapkan tarikh bersalin.

    Terima kasih atas perkongsian cerita dari puan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sis...
      saya doakan semoga kelahiran anak puan nanti lancar dan dipermudahkan...

      amin...

      Delete