Friday 25 April 2014

NUKILAN KALA SEPI..


Korang mesti ade ramai kawan kan..
Mcm2 jenis kawan..
Kawan biasa..kawan rapat..kawan sekerja..kawan serumah…BFF..teman tapi mesra..
Kawan sejantina..kawan lain jantina…
Mcm2 versi la…

Pernah tak korang ade kawan…
Da lama kawan…
Tiap ari jumpa…
Tp korg sebenarnye xmengenali die secara mendalam…
Korg tak tau sejarah idup die…
Mgkin korg hanya tau kisah semasa…
Sbb berborak..bergurau di waktu semasa..
Tidak pernah hadir di masa lampau mereka…
Kawan-kawan biasa la tu…

Dan pernah tak korang ade kawan…
Baru jumpe…
Tp cepat betol keakraban tu terjalin..
Oleh kerana masa lampau…sejarah silam..
Yg kebetulan sama…
Chemistry yg sungguh unik terjalin..

Satu lagi…
Korang ade kawan…
Tp take time utk jalin chemistry…
Dan mgkin masa waktu bersama…
Korang tak pernah pon terdetik nak ambik tau atau ambik berat pasal kisah hidup die..
Sbb kdg2 tak penting…
Sbb kdg2 kite memasing ade privasi sendri utk dijaga…
Dan..apabila berpisah utk sekian waktu…
Tetibe baru tersedar…
Kamu adalah kawan yg terbaik buatnya dan begitu sebaliknya…

ade juga kawan yg permulaan hanyalah kawan biasa...
dan waktu berlalu...
dia menjadi kawan kamu yg akrab...

Dan..ade juga kawan…
Dulu..mgkin die adalah sahabat kamu yg kamu iktiraf sebagai ‘sahabat akrab..’
‘sahabat baik..’ ‘bff..’
Or whatever….
Tp hakikatnye….masa berlalu…
Perlahan2 wajah dan persahabatan itu pudar….
Dan baru sedar…kamu tak serasi bersama…

Ade juga kawan…
Di alam maya…
Terpulang pada individu utk mentafsirkannya…
Surat…facebook…twitter…blog…
Ade kawan yg menjadi erat..
Ade kawan yg hnya pelepas kebosanan..
 
Dan ade kawan…
Yg mungkin utk kawan destinasi…
Si penceria hari pendek kamu bersama…
Tp ingatan padanya disebut saban waktu….

Ya..itu aku..
Dan itu kawan-kawan aku…
Siapa kamu…
Adalah tergolong dlm nya…

Aku bukan lah sahabat yg baik utk kalian..
Aku juga bukan penghibur utk sahabat2..yg mana seorang sahabat perlu lakukan kpd sahabatnya..
Aku bebas…
Aku sudah lama tidak terikat..
Dek kerana peristiwa lama..
Dek kerana kawan-kawan lama…
Tapi aku hidup utk kawan-kawan yang saling memerlukan…

Tetiba aku tersedar…
Sudah sekian lama..
Aku tidak mempunyai KAWAN AKRAB…
Kawan yg definisinya..teman suka duka…
Teman berkongsi masalah..
Keriangan…
Mungkin aku tidak menghargai kawan2 di sekelilingku….

Dan tangan kerdil ini menadah…
Memohon kepadaMu yg Maha Pengasih dan Penyayang…
Kurniakan aku sahabat-sahabat yg dapat membimbing aku kejalan Kau redhai..
Dekatkan aku dgn sahabat-sahabat yg dapat mengingatkan aku ttg syurgaMu..
Berikan aku sahabat-sahabat yg ikhlas dlm menjalinkan persahabatan dgn ku…
Ya Allah..
Aku mungkin bukan sahabat yg baik…
Tetapi…aku berusaha untuk menjadi yg terbaik kepada kurniaanMu…
Berikan aku sahabat yg saling mengingati akan suruhan dan laranganMu…
Jauhkan lah sahabat-sahabat yg mungkin dapat membawa keburukan kepada kami..
Dan bantulah aku..dalam membantu mereka kea rah kebaikan…

Amin..

No comments:

Post a Comment