Tuesday 8 April 2014

CONSULTATION DAY…

02 April 2014..
Fuhhh…
Tak sangka jadi instant consultant for the pregnancy utk 2 colleague..

First..
Perkara yang kite da tau.. si FS ni peknen..
Tp just diam.. sbb membe de bitau..ni secret…
Thus…xd org kecoh2 pon..

So..lunch time..
Saje mulut ni menegur..
Sbb da lama tgk si FS ni lemah jek..mcm xsihat…(even tau die peknen)
Cume nmpk tak ceria…xbertenaga..
Just simple words..utk show how we care about her…

‘FS…u tak ok lg ker?? Da lame kan? Mcm xsihat je??’
‘no la…I sebenarnya pregnant..’
‘whoooaa..(pura2 tekejut)…berapa bulan..??’
‘4 bulan..’
‘ooo..yeke…so..you morning sickness la..’
‘sudah kurang la…sebelum ni mmg teruk…demam..batuk..vomit..tapi sekarang sudah better..’
‘biasa la tu FS..org peknen mmg mcm tu…’
‘tp kan ..i admire u ..sebab kan u see.. tak Nampak mcm org da bersalin tau…’
‘tak ade la…I mmg mcm ni sblm peknen.. cume.. time preknen.. I xd selera makan…bla..bla..bla…

Berlaku la conversation…soal jawab seterusnye…
Normal question…
Cume bezanya… aku da 3x experience pregnancing..
Dan FS baru first time…
So…kate2 aku ni mungkin boleh menjadikan perangsang utk die..
Sharing is caring..right??
Dan aku Nampak perubahan pada wajah die..
Perubahan yg ceria..
Mgkin die lega dpt consultation percume dari aku yg experience ni…hihi…

‘FS..lain org..lain die punye experience..u jgn risau..just think positif..jgn risau klu u tak de selera makan…as long as doctor kate baby u ok..sihat..then fine…’
‘u jgn banyak fikir…jangan takut la klu u takde selera…just talk to ur baby..
Mana tau..u punya  baby dlm tu sangat happy..’
‘I rekemen u makan raisin la..good for baby..
If not.. u makan kacang..almond ke.. hazelnut ke…’
‘yala..yala…thanks ha..’

Huhu…
Aku pon rase sgt hepi bile dpt share serba sikit ilmu utk org yg memerlukan..
Just…aku xshare ilmu ikut ilmu perubatan..(minum la susu..makan la makanan berkhasiat..makan ubat yg diberikan..minum susu..bla..bla..bla…) tu sume basic knowledge…
Sape yg 100% follow?? Yg condition die boleh accept utk consume semua tu???
Hipokrit…

Aku just share experience sendri dan org2 yg aku kenal..
Lain org lain condition…
Cannot force other to follow us.. just let them choose the way they want…
Life is easy..just go through …as long as u happy…baby healthy…
Even…me myself experiencing 3 times pregnancy pon the condition was not same…

Come..come..free consultation…huhu..

Story ke-2..

Lepas keluar dr surau..
Tetibe sorg lg colleague meluahkan kebimbangan die…

‘I nak bagitau something la..
I last period 18hb..but lately..ade keluar darah..tp sikitla..spotting….
I risau..sbb last checkup (pap smear) doc ade kesan sikit la..mcm bengkak (at breast)..
Doctor suruh I buat ultra sound..
Then sekarang..i tgk..ade keluar darah.. u tau tak kenapa?’
‘mase check up aritu..doctor tak kate pape pasal pap smear??’
‘xd pulak.. die kate ok jek.. cume breast aje la..’
‘mmmm..u punye period ok selepas u buat operation aritu?’
(die ade buat operation dkt tempat ceasar die bulan dec tempohari akibat kene infection..)
‘ok..period I regular..xd problem..cume 3 ari ni la… ade keluar darah sikit2…I da risau sangat ni…’

‘ok..u last period 18 last month kan…mybe u peknen…’
(die tekejut..)
‘bukan ape.. sebelom ni i peknen pon mcm tu..
Ade keluar spot2 darah… I ingt period..
Tp bile buat urine test… positif…
Mybe die tgh prepare ruang utk baby..so akan ade darah keluar..mcm…die cuci Rahim la…kasi bersih..utk baby…xpe la..u try la.. mana tau positif..’

(actually die da lame xpeknen..7-8 years ago…no wonder die da lupe cmne situation pregnancy…)

‘slalu u beli urine test mcm mane rupe die??’
‘slalu I beli kt Watson..guardian..below 10 ringgt pon boleh dpt..tgk jenis la..
Ade yg include small paper box utk letak urine..mcm2 la.. u cari la..hehe..’
‘ I rase u peknen…try la… klu betol.. u infom me ok…’

At least aku da cube legakan die dari die fikir negative pasal result follow up woman health examination tempoh hari..

Luckily… experience aku suspect preknen…mcm tu la…ade keluar spot2 darah..yg aku ingatkan period…
Tp rupenye signage nk bitau yg Rahim aku ready utk membesarkan janin…
Subhanallah…

Another 1 lg best story…
Tetibe membe lama mencari aku..
Kt fesbuk…
Katenye acc lama da deactivated.. ni gune acc baru search aku..
Touching nye

Padahal mmg sebelom ni… follow die senyap2…
Even tau pon die buat acc baru..
Tp xmo add die..
Sbb habit aku ni…jenis malas nk add org…
Klu approve pon tgk org…
Lagi die sedang melalui fasa kesedihan kehilangan suami…
Di saat anak2 masih kecil..
Mmg sedih dan tragis kisah die..
Jadi..sebenarnya..xmo kacau mood die
Thus..tgk fb die tu pon xd yg fren yg kite kenal…
Mgkin die nk privasi or what..
Then tetibe…die add aku..dan pm said…

’da lama Intan cari fb akak…akak la org pertama yg intan cube cari kt fb ni…nasib jumpe…rindu ngn akak…’

So touching… bile mengetahui..rupenye ade org merindui kite..
Ade org yg mengingati kite…
Even…takde sumbangan yg kite bagi time die susah…
Tp seriously….
Sejak kematian arwah suaminya..
Aku mmg kerap fikirkan nasib die dn anak2..
Pastu dgr mcm2 desas desus…
Serba salah nk tnya org berdekatan…
Biasa lah..gosip org..
Lagi die ex-staff company lame…
mm..panjang la kisah die…

ape pon…mmg terharu sgt…
rupenye..org mcm aku ni pon ade yg dirindui..ade org yg admire...

semoga...kebaikan aku ini menjadi ingatan dan kenangan kepada sesiapa yg mengenali dan mungkin tidak mengenali...

aku xkisah org tak kenal aku...
aku xkisah andai org tak ingt nama aku...
aku xkisah xjadi femes dan pujaan ramai...
sbb bagi aku sume tu nothing...andai ape yg mereka suka tu hanyalah lakonan..hipokrit..
let u kenal aku slowly...take time...
rather than u tiba2 suke aku...then lama2...ko bosan..dan menyampah..
pastu kate 'mcm ni perangai die..!!'

mmmm...

No comments:

Post a Comment