Tuesday 17 December 2013

CAESAREAN KALI KE-3 (bahagian 2)

SAMBUNGAN bahagian 1
......................................................

mase tgh tggu detik2 baby dikeluarkan..
doctor bagitau sesuatu ..yg pastinya memberi kesan untuk seumur hidup ku...

'puan....'
'kite terpaksa ikat rahim puan ye..sbb dah nipis sangat dalam ni..
karung baby pon da nipis..da nampak baby dalam ni... kalau lambat ni.. saya tak tau la nak kate apa..'
duuuppp...pantas jugak gerak jantung ni..
time tu..mmg berserah jek.. redha...

actually..
semasa sebelom masuk OT...
aku ade berborak dgn seorg ibu katil depan tu...
'dah bersalin ke kak?' aku tanya...
'dah...'
'aik..mana baby??'
'baby dah balik umah..'
'dah balik?? nape akak kat sini pulak?'
'akak kene tahan sbb buang rahim...'
'apppeee???..camne leh jadi cmtu?'
'akak masuk ni dah 4x operate...pas operate semalam...tetibe bleeding..banyak keluar darah..
doctor pon cek... die kate salah potong...masuk OT...bukak balik..pastu nak tak nak kene buang rahim...'
'ya Allah..seramnya dengar kak..berapa tahun jarak operate dulu dengan sekarang?'
'jauh la jugak... 5 taun...anak akak sume jarak dlm 2-3 tahun..'
'yeke... saya ni pon operate gak.. tp lagi la jarak dekat..setahun sekali...ni pon doktor kate tgk keadaan rahim cmne...klu nipis..doktor suruh ikat jek..tp bile da dgr cmni... rasenye beh baik ikat jek.. takut la..'
'iya dik.. ikat je la dik... kita bukan tau apa nak jadi.. 3 tu pon da cukup la...'

fuh... terngiang2 perbualan pagi tadi..
menitis juga air mata bila itu lah keputusan yg akan memberi kesan seumur hidup...

baby dikeluarkan...tp aku dpt rasakan respon baby agak lambat..
tah apa doc buat bagi baby menangis...
lama pulak tu mrk bawa baby.. tak tunjuk kat aku...
risau nye hati...ade pape masalah ke...
ya Allah..Kau selamatkanlah anakku itu...
di katil OT...aku masih lagi bertarung...
kemudian baru baby ditunjukkan kpd ku..
'ooh..lelaki..'
muka sebiji macam maira dan hakim sewaktu lahir..

fuhh.. lama sgguh rasenye proses kali ni...
ape yg aku tau.. doktor kate agak komplikated sbb parut lama aku tebal...dan saling bertindih...
kesukaran bg mereka utk buka dan jahit semula..memandangkan rahim pun da nipis...
Ya Allah..apakah dugaan ini...
aku rase bagaikan nyawa x lama..
tanganku sejuk...
aku rasa mengantuk..
tp aku takut lelapkan mata.
andai tidak dapat kubuka semula...
aku perasan..setiap kali aku tutup mata... bunyi mesin  nadi tu akan berbunyi kuat..
mcm menyedarkan aku dan buat aku tersentak... ooh...nyawaku tak panjang...
sungguh tough proses kali ini...

aku rase lega dan bersyukur sekali bila doctor bagitau...
'sudah selesai'
dan satu persatu equipment di tubuhku ditanggalkan...
aku rase kembali bernyawa dan bernafas....

aku pon ditolak keluar..
untuk monitoring... panaskan badan...
aku rase bersyukur sgt..
saat tu aku tgk jam 4 pm....
lebih kurang 2jam dlm OT...
aku rase seksa sgt cser kali ni...
aku cube kenalpasti sebarang kelainan dlm proses kali ni..
sbb aku takut sesuatu yg tak diingini berlaku..

tak lama kemudian..
aku ditolak keluar..masuk wad...
mak dan adik ku dah setia menanti diluar...
aku terharu.....hanya senyuman aku lemparkan..

bersambung ....CAESAREAN KALI KE-3 (bahagian 3)

No comments:

Post a Comment