Tuesday 14 April 2015

BISNES versi ZAMAN SEKOLAH (PART 2)


Bisnes zaman persekolahan..
Selain dari menolong mak dgn hasil tani…

Ade satu kegilaan berlaku di antara kami..rakan2 sekolah rendah…

Kad Nama… 

Tak ingt cmne mula…
Ade senior datang jual tempahan kad nama… 

Siap boleh letak ucapan…alamat dan tarikh lahir..
Klu xsilap RM6/12pc

Lagi dipancing dgn gmbr hiasan yg sgt melelehkan…
Memula jadi buyer dl…

Tah cmne….
Tetibe diri sendiri dilantik menjadi ejen oleh syarikat tsbt…
Mgkin sbb pembeli tegar kot…
Yela…dah sah2 nama dan alamat kt kad tu..
Mestilah ejen tu pon direct point kite…
Penghargaan atas pembelian yg kerap…hehe 

So..bermula episode menjadi ejen kad nama…
Pembeli …pusing2 kat situ jugak
Sekolah kecik….
Balik2 org yg sama order dgn pilihan gambar yg lain… 

Aku ingt lg..company tu kat penang…

Pos kot…
Kutip2 duit…pandai pegi kirim pos kat kedai pak cik Husin..
Letak setem 20 sen …
Dulu….setem 20 sen pon lepas tau dari selangor ke penang…
Letak duit cash plak tu..
Mane ade money order ke… cek ke… transfer payment online ke…

See..betapa telusnya pembayaran jarak jauh pada zaman itu..
Zaman pertengahan 90 an…

Beberapa kali jadi ejen kad nama dan sticker…
Pastu stop…
Huhu…

Fenomena dulu…. 

Sekarang ade lg ker???? 

Tu la kenangan yg legend bagi aku…
Fuhhh….



*****

abes bab bisnes sekolah rendah...
bermula lah era sekolah menengah...

dek kerana kami mempunyai hubungan rapat dgn cikgu sekolah rendah...
aku dan kawan2 dijemput utk mengedalikan booth semasa sukaneka sekolah rendah
kami diberikan satu booth....
kami kene jual air...dan makanan ringan...
buat air...masak nugget... fishball..etc..
wahhh..seronok kot..
hihihihihih..(eh...tak tau nk selit celah mna..ok la kot..)

menariknye di sini...
masa form 1...
aku masuk interview untuk pengawas koperasi

yela...pengawas skolah tak tercalon....
jadi..grab la pape jawatan pengawas..
mcm bes jek pakai unfom kale2 ni kan...
hihi

rezeki aku menjadi pengawas koperasi...
bes gile kot...

so..bermula lah hari2 aku berniaga
seminggu sekali jek
hihi
dan yang menariknye...
setiap ujung bulan...kami akan dapat elaun tau
uit...aku tak pernah tau pon akan dpat elaun...
yg aku tau...
berniaga...dan bertugas ikut schedule...

cmne leh dpt elaun...camne kire..aku tak tau..dan tak pernah tanye...

mase form 1-2
aku akan bertugas di sesi pagi...sbb sesi skolah aku belah petang..
jadi aku kene pegi skolah awal...
seawal kol 8 kot..
sbb rehat kol 10...
aku kene kejar bas awal..klu tak...dah tentu sampai lambat...
aku kan budak baik..
kene sampai awal...

part tak bestnye...
kene cari cikgu koperasi mintak kunci KOOP.
klu jumpe cikgu kat bilik cikgu...ok lg..
tp bile cikgu tu tgh dok mengajar abang2..kakak2...
uit... tekanan....

jaga kaunter time rehat...
lg...kene layan senior2 yg kdg2 agak nakal...
huh...tekanan...lgi tekanan...
pas abes rehat sume...
kene kemas...dan kire income...
bagi kat cikgu KOOP...
dan abes kan masa...tggu sesi skolah dlm kol 1.10pm...

bile naik form 3
skolah sesi pagi...so..bertugas belah petang...
so...pelanggan adalah budak2..
aku lah senior sekarang...
aku lempang lempeng jek dorg..hihi..

part ni tak bes...
time balik...
aku duk jauh...
tggu bas awam..
lets say aku abes tugas kol 4..
tggu bas yg agak lembap...
kdg2 sampai kol 6 dpt bas tau..
dah la aku sorg2..
kebanyakan kawan setugas aku..lain arah..
tu yg xbes....
mmg xbes.....
slalu jeles tgk kawan2 aku balik on time kol 1.10 cmtu...
balik ramai2 naik bas...meriah woooo

pastu..nnt smpai kat satu port tu...
akan slalu tinggal aku sorg2 jek ngn drebar bas tu
ni yg aku plg takut..
sbb mcm2 cite..psl drebar ngn penumpang pompuan nih...
lg tmpt aku nk balik ni..melalui kawasan sunyi..
time ni la...mcm2 doa..
mcm2 ayat aku baca..
segala tingkah laku drebar bas...aku perhati dr jauh...
take alert...
dulu mane ade henpon...nak tepon polis ke... mak bapak klu ade emergency...
mmg kene berserah dgn kekuatan mental fizikal klu de pape berlaku..

dan syukur alhamdulillah..
aku masih di sini..
selamat...takde cacat cela...
takde kurang pape....
dah anak 3 kot...kikiki...
Alhamdulillah...

mmm...
pas abes PMR..
naik form 4...
tah nape...
mood nk bertugas tu...dah berubah...
lgpon aku form 4...dah stat nakal...
aku rase x smpai sebulan aku dlm form 4...
aku dah menyiapkan satu surat rasmi...
aku nk letak jawatan...

mm...
dulu aku bangga pakai baju pepel ..lain warna dgn budak lain...
tetibe...
aku rase mcm tawar ati...
aku nk pkai baju putih mcm kawan2 lain..
aku nk balik awal..nak balik sama2 dgn kawan2 lain...

mmmm...
itu lah kisahnye....
mgkin sbb...aku xd kawan baik dlm KOOP nih...
aku alone...
tp...mmg pengawas KOOP yg plg kaye la bg aku..
sbb dpt elaun kan...
kikiki...

lepas aku tanggalkan baju pepel aku...
sekali lagi aku terjebak dgn dunia perniagaan ini...
aku tak ingt ade event ape kat skool..
ni sume sbb kawan aku..si term...
die ade projek dgn cikgu die utk buka stall mase event tu...
pastu die ajak aku tolong die....sbenarnye teman die...hihi...
booth kami jual limau barli dgn ape lg ek...aku pon dah lupe ape produk satu lagi..
bagi aku...sape la nk sgt beli limau barli....
bkn produk yg bagus utk dijual kpd budak skolah..
dah la jual sebijik besar...bkn potong kecik2 ok..
pepagi jualan mmg slow...
tah cmne..tetibe stat waktu kemuncak...
berderet2 org beli..
mgkin sbb nak balik kot....
xmenang tangan jugak la ..hihi...

seronok sebenarnye meniaga nih..
secara tak sedar....dari aku ni jenis pendiam..
sebenarnye aku ade satu personaliti berbeza masa meniaga nih...
mmm.....
ade aura bisnes dlm diri ini...
kene gali lebih ni ...
gali..dan gali...

sambung next part...
huhu


No comments:

Post a Comment