Tuesday 17 September 2013

MENGIRA DETIK…


Seram sejuk rasenye menunggu delivery kali ni..
Padahal da nak masuk 3rd time beranak…
Cool la babe…
Tp..cuak semacam..

Ape taknye…
Pregnancy kali ni mcm2 hal..
 
First time kene minum air gula..
Sebab berat naik lebih 1.5 kg utk 2 bulan berturut2….

Pastu kene gatal2 kat tuuutttt….dan celah kangkang…
Dengan lendir putih…
Bile tnye doctor dan misi…
Dorg kate sebab letih dan penat…
Mase ni dalam sebulan nk delivery….
Dlm hati lega sebab tak payah nk masuk ubat allergic..haha…
Doc bg ubat sapu jek…
mmmm….

Pastu… berat mase bulan pose… turun 1 kg…hehe…
Tup..tup…. sebulan pas raye…naik 4kg….
Misi da pandang semacam…
Aku cume cakap…
‘raya nurse..makan banyak…’
Dlm ati..jgn suruh minum air gula lagi sudah…
Lgpon da nak dekat bersalin ni….
Misi pon senyap jek….

Dan peliknye…seminggu pastu…berat turun pulak 1kg…
Mana peginye???
‘oo..sy cirit birit la nurse…mgkin tu yg turun kot..’
mmmm..
mcm2 hal…

Alhamdulillah movement dan condition baby….insyallah ok…

 
oo..tidak lagi…
aku diserang batuk dan sakit tekak…
2x kene batuk yg teruk utk peknen kali ni…
senget benget jugak nk tahan perut dek kerana batuk…
aduiii….
Ape la dugaan…
Doc suruh abes kan antibiotic yg selama ni.. xpenah aku nk abes kan….
tp disebabkan doctor kate… ‘takut nnt awak batuk balik lepas operation… macam mane?? Lg teruk tau…’
Ooo…tidak… itu la yg aku takut…
Biar sakit sekarang….
Tidak pas operate nnt…
Seksa ooo..nak jaga….
Sekarang pon seksa….

Pengalaman sepanjang peknen kali ni…

Mengidam kan ikan keli….
Wahhh… dapat makan kat café….
Tp..pas makan…perut sakit…
Bisa ikan keli kan…
Kan ade pantang jgn makan lauk bisa2 time peknen…
Ingt bile perut da besar ni.. sume kebal dah…tp ropenye tidak…
Tobat….
Bile jumpe menu ikan keli…
Minta dijauhkan… serik ooo…
Mcm kene contraction….


Pastu…
Nmpak petai…
Belasah 3 ketol jek …
Sekali.. mlm… contraction manja2 gak…
Ni lagi la mase week 37…
iaitu dlm 2 ari lepas…
Aduiiiii..
Ape la masalah ni….
Petai kan angin…
Mgkin my baby tak suke kot…
Pening pale die… hahah…
Rase da smpai tahap nk pg spital dah…
Tapi sabar..kang tak de pape.. doc suruh balik…
Tu yg malas…

Sebenarnya aku malas tol…
Dan tetibe jadi mcm biol..
Mcm baru first time peknen ..
Dan macam first time nk delivery…

 ……………………………………………….

 
Doctor dah wat apoinment utk aku…

23 sept 2013 – admit.. check in spital kjg…. 8 am

24 sept 2013 – c-sect…. advise for BTL…

 
BTL…

Aku tak tau short form utk pe…
Tp ringkas nye…utk ikat Rahim…
Pilihan… YES or NO…
But am I ready or not??
BUT…. Doc have their own opinion…

‘will decide during C-sect…’

‘refer to previous scar…

No matter what..doctor will save mother first..’

 
mmmm…
seram lak dengar…
tp bagus gak..
sebab aku sendiri tak dapat buat keputusan…
husband aku..jawapan die senang jek… ‘ikat jek..’
oo…aku tak mau..
banyak nk kira…bnyak nk pikir…
muda lagi kot…
tp..pas ni.. kene pikir…
‘ape pulak jenis family planning aku nk consume ni… adoiii…’

Lg aku dapat berita….
Membe seangkatan aku dulu…
Da sangkut pulak utk kali ke-4…
What the hell….

Pantas gile….
Bukan doctor da warning die….
Dan aku takut..sbb aku ni mcm ‘terkena jangkitan’ dari die…
Berderet 3x c-sect…
Sekarang…die tgh peknen… menunggu utk kali ke-4 c-sect…
Sape nk dipersalahkan…
Aku salahkan SUAMI die…
Tak baerhati perut…
Sebab sibuk nak anak gegel…
Rezeki die… berderet 3 boboi…
Klu kali ni pon boboi cmner???
Selamatkan lah sahabatku itu Ya Allah..(even die bukan muslim… tp die tetap seorg ibu kan..)

mmm…

aku nak bercuti awal…
tp husband tak bagi…
die risau aku dok umah sorg2…
nnt sakit.. sape nk antar spital…
klu kt opis… die kate rmai org ade…
plus dekat kan kami…
papehal terus pg spital…
mmm…terpaksa bawa perut moncit… sakit tak tentu datang..

dlm hati berdoa…

 ‘anakku..klu nak keluar.. keluar masa mama bersama2 dgn papa…
semasa kat umah…jgn nk sakit2 kt opis… malu kawan2 tengok mama sakit…
tolong pelihara aib mama dan papa…dan kalau boleh… biar lah keluar mase 24 sept tu ek…
sebab mama da konpius sakit bersalin mcm mane….

Ya Allah Ya Tuhanku..

Kau lindungi dan pelihara kandungan dan zuriatku….
Kau peliharalah juga Rahim ku..
Agar dapat aku melahir kan umat mu….
Berilah aku peluang sekali lagi…

Aminnn….’

No comments:

Post a Comment